STREFA WIEDZY

Zbliżają się święta, dlatego już teraz zaplanuj swoje kampanie reklamowe!

Autor: Wioletta Nalepa

7 grudnia 2023

Udostępnij:

Początek grudnia to ostatni moment, aby zaplanować i uruchomić skuteczne kampanie reklamowe związane z tematyką świąt. Zakupowy szał związany z poszukiwaniem upominków trwa do ostatnich dni przed Bożym Narodzeniem, dlatego bez wątpienia jest to pracochłonny czas nie tylko dla reklamodawców czy marketerów, ale i całej branży e-commerce. Warto dołożyć wszelkich starań, aby jak najlepiej wykorzystać ten okres pod względem promocyjnym. Nie wiesz, od czego zacząć i na co zwrócić szczególną uwagę? Przeanalizuj nasze wskazówki i działaj!  

Zdefiniuj cel kampanii i przyjrzyj się nawykom konsumentów

Na samym początku tworzenia kampanii reklamowej dobrze jest zastanowić się, jaki cel chcesz osiągnąć. To przede wszystkim od tego zależy, w jaki sposób będą reagować odbiorcy. Najczęściej w okresie świątecznym reklamodawcy chcą zwiększać sprzedaż. Inne branże decydują się na dbanie o zasięgi lub pozyskiwanie kontaktów. Niezależnie od tego, na co się zdecydujesz, pamiętaj, aby cel kampanii był precyzyjny. Może Ci w tym pomóc metoda S.M.A.R.T. Czym ona jest? To koncepcja, która opierając się na 5 kluczowych słowach: specific, measurable, achieveable, relevant i time-based pozwala stawiać mierzalne cele, których realizacja jest łatwiejsza. Przykład? Twoim celem SMART może być np. zwiększenie wpływów ze sprzedaży w grudniu 2023 roku o 20% względem analogicznego miesiąca w roku poprzednim. Dodatkowo poświęć czas na analizę nawyków konsumentów. Dzięki nim nie przepalisz budżetu i skierujesz kampanię do odpowiednich odbiorców. Narzędzia, które mogą Ci w tym pomóc, to m.in. Brand24, Survey Monkey czy Google Analytics. Poprzez Brand24 dotrzesz do opinii klientów i dowiesz się, co uważają na temat Twojego produktu. Survey Monkey świetnie sprawdzi się do pozyskiwania feedbacku, a Google Analytics dostarczy Ci informacji na temat godzin, w których użytkownicy są najbardziej aktywni oraz źródeł, z których odbiorcy najczęściej wchodzą na Twoją stronę.  

Baw się kreacjami! 

Zapewne przy planowaniu kampanii pomogłaby Ci odpowiedź na pytanie — jaki format reklamowy jest najbardziej skuteczny? Poszukując odpowiedzi na pewno znajdziesz artykuły, z których dowiesz się, że najskuteczniejszą formą generowania wyników jest kolekcja. Nic bardziej mylnego! Sam musisz przekonać się, co dla Twojej kampanii jest najlepsze. Zastosuj różne kreacje w każdym zestawie reklam i obserwuj wyniki na bieżąco. Może okazać się, że w jednej grupie reklam najlepiej zadziała kolekcja, a w innej karuzela czy animacja. W dopasowaniu formatu do grupy docelowej pomoże Ci także współczynnik CTR określający liczbę kliknięć reklamy w stosunku do liczby wyświetleń. Im jest wyższy, tym lepsze dopasowanie kampanii do odbiorców. Jeżeli zaś jest niski, to znaczy, że reklama nie osiąga zakładanych efektów. Ważne, aby wcześniej przygotować większą liczbę formatów reklamowych. Emitowanie cały czas takich samych reklam, zdecydowanie obniży skuteczność kampanii. 

Wzbudź pozytywne emocje 

Radość, wzruszenie czy bliskość to silne emocje, które kojarzą się ze świętami Bożego Narodzenia. Ten wyjątkowy czas to dla Ciebie znak, aby zastanowić się, jak zapewnić swoim odbiorcom garść pozytywnych odczuć. To właśnie dzięki nim zyskasz ich uwagę, co wpłynie na proces podejmowania decyzji w sprawie zakupu produktu lub skorzystania z Twoich usług. Okres przedświąteczny jest na tyle wyjątkowy, że możesz pozwolić sobie na dużo większą swobodę w wykorzystaniu emocji w kreacjach. Zwróć uwagę na reklamę Allegro z 2016 roku, której bohaterem jest starszy pan, zmagający się z nauką języka angielskiego:

Dopiero na koniec wideo okazuje się, że cały trud nauki podjął tylko po to, aby porozumieć się z wnuczką podczas wspólnych świąt. Reklama spełniła swój cel, czyli wzbudziła pozytywne emocje i opowiedziała wzruszającą historię. Dowodem na to, że spot poruszył serca Polaków, jest m.in. statuetka Brązowego Lwa w kategorii Entertainment przyznana twórcom tej kreacji na festiwalu reklamowym w Cannes. Z kolei IKEA w 2021 roku zdecydowała się na kampanię, w której skupiła się na problemie marnowania żywności w okresie świąt:

W 15-sekundowym spocie marka przypomina, że ten czas wcale nie musi oznaczać wyrzucania ogromnych ilości żywności do kosza. Uwidaczniając to zjawisko, firma zachęcała do podejmowania świadomych decyzji, jednocześnie reklamując pojemniki na żywność ze swojej oferty. Kolejnym przykładem, tym razem niebanalnych kreacji graficznych są dwie świąteczne reklamy McDonald’s i Hellmann’s:

To bardzo minimalistyczne, a zarazem pomysłowe grafiki, które swoim charakterem, od razu kojarzą się z daną marką. Są przyjazne dla oka, utrzymane w świątecznym klimacie i nieszablonowo pokazujące produkt. Podsumowując, jeśli zaczynasz tworzyć kampanie świąteczne na social media swojej marki, pomyśl, jaki cel chcesz uzyskać i jakie emocje wywołać u potencjalnego klienta. Powyższe, to tylko przykłady jak oryginalnie podejść do tematu i niestandardowo wykorzystać swoje umiejętności lub przewagi. 

Sprawdź działania konkurencji

Podczas tworzenia kampanii reklamowej, warto sprawdzić jakie działania podejmuje konkurencja. Nawet jeżeli w Waszej ofercie znajdują się podobne lub takie same produkty, będziesz mógł zareklamować je w zupełnie inny sposób. To, jak stworzysz kampanię i jak podejdziesz do tematu, może pomóc Ci zdobyć przewagę na rynku. Co ważne, manager reklam Meta pozwala na wprowadzanie zmian, nawet podczas trwania kampanii, dlatego na bieżąco możesz analizować działania konkurencji, jak i swojej firmy. Jednym z darmowych narzędzi do „podglądania” reklam poszczególnych stron jest Meta Ad Library (https://bit.ly/3uVc2mg). To narzędzie będzie pomocne dla każdego, kto chce przeanalizować aktualne działania konkurencji oraz ma ochotę przyjrzeć się ustawieniom reklam firm, które w swojej branży uważa za najlepsze. 

Chcesz poznać więcej wskazówek, dzięki którym w przyszłości Twoje kampanie reklamowe dotrą do większej grupy odbiorców i osiągną zadowalające wyniki? Zapisz się na nasze szkolenie pt. „Facebook ADS”, które odbędzie się 30.01.2024 roku. Podczas 4-godzinnego spotkania nasza ekspertka krok po kroku pokaże Ci, jak tworzyć i optymalizować kampanie od podstaw! Do zobaczenia! 

Podobne artykuły