STREFA WIEDZY
Autor: Wioletta Nalepa
14 listopada 2023
Udostępnij:
Influencer marketing to obecnie jedno z kluczowych narzędzi marketingu internetowego. Jego odpowiednie wykorzystanie jest w stanie przynieść marce nie tylko korzyści wizerunkowe, ale również pomóc w zwiększeniu sprzedaży. Nie bez powodu firmy coraz częściej decydują się na tego typu promocje, równocześnie zwiększając na nią budżety.
Według raportu „Influencer Marketing Benchmark Report 2023” aż 67% ankietowanych planowało zwiększyć wydatki na influencer marketing w 2023 roku. Dodatkowo 23% respondentów zamierzało wykorzystać 40% swojego budżetu wyłącznie na kampanie prowadzone przez twórców internetowych. To 5% wzrost w stosunku do 2022 r. i 11% względem 2021 r.
Jak wynika z badań, influencerzy mają dużą siłę dotarcia do odbiorców. W Stanach Zjednoczonych przeprowadzono ankietę wśród ponad 2000 osób w wieku 13-38 lat, która wykazała, że 56% respondentów kupiło produkt po tym, jak zobaczyło jego reklamę u twórcy, którego obserwują (dane Morning Consult z raportu „THE INFLUENCER REPORT: Engaging Gen Z and Millennials” z 2019 r.). Z tego względu aż 92% marketerów uważa, że influencer marketing jest bardzo efektywną formą marketingu (Influencer Marketing Benchmark report 2019).
Jak zatem przygotować się do współpracy z influencerem i na jakie elementy zwrócić uwagę?
1. Zrób dobry research
Środowisko influencerów z dnia na dzień się powiększa, dlatego przy poszukiwaniu twórcy warto sobie odrobinę pomóc. W internecie znajdziesz dużo dostępnych narzędzi, jak np. bezpłatne wyszukiwarki Kokohash i ReachaBloger. Druga platforma posiada również opcję płatną umożliwiająca bezpośrednią współpracę pomiędzy reklamodawcami a influencerami. Natomiast dzięki płatnemu narzędziu InfluTool m.in. wyszukasz interesujące Cię profile, sprawdzisz ich wiarygodność oraz prześledzisz działania konkurencji. Dodatkowo możesz skorzystać z dedykowanych grup na Facebooku lub też bezpośrednio w aplikacji Instagram kliknąć opcję „zobacz podobne konta” na profilu wybranego influencera. Jeżeli będzie to niewystarczające, spróbuj wyszukać konto po właściwym hashtagu. Przeglądając daną kategorię materiałów np. na Instagramie, jesteś w stanie znaleźć idealnie pasującą osobę do typu produktu, który chcesz promować.
Aby przekonać się, że dany twórca jest najlepszym kandydatem do przeprowadzenia kampanii, zwróć uwagę na wartości, jakie przekazuje i czy pasują one do Twojej marki. Poświęć czas na sprawdzenie poprzednio reklamowanych produktów lub usług przez wybranego twórcę, bo może okazać się, że współpracował wcześniej z Twoją konkurencją. Pamiętaj, że trafne dopasowanie produktu do contentu przedstawianego przez twórcę, pozwoli zwiększyć wiarygodność i sprawi, że przekaz będzie naturalny. Dowód? Nieudana kampania reklamowa wody Żywiec Zdrój we współpracy z Martyną Wojciechowską z 2018 roku. Dziennikarka od lat propaguje ekologię i angażuje się w kampanie społeczne, dlatego jej stwierdzenie „plastik nie jest taki zły” w sponsorowanym wpisie na Facebooku spotkało się z ogromną falą krytyki.
Drugim ważnym czynnikiem researchu jest zwrócenie uwagi na zaangażowanie pod postami. Sprawdź, czy komentarze odnoszą się do treści posta i czy influencerzy starają się podtrzymać rozmowę z innymi użytkownikami. Komentowanie wyłącznie za pomocą emotek lub skrótów typu „super” nie jest pożądane. Nie daj się zwieść i pamiętaj, że ważna jest jakość, a nie ilość. Obecnie możesz się również spotkać z ukrytą liczbą polubień czy komentarzy na profilu, co utrudni weryfikację konta.
Dodatkowo upewnij się, że potencjalny twórca do realizacji kampanii nie posiada na swoim koncie fałszywych obserwujących. Jak to sprawdzić? Dzięki ogólnodostępnym narzędziom samodzielnie zrobisz audyt wybranego profilu pod kątem botów, fake followersów, a także innych sposobów, które sztucznie podbijają statystyki. Do tych narzędzi należą Social Blade, HybeAuditor oraz Modash. Jeżeli jednak zdecydujesz się na oddanie audytu w ręce profesjonalistów np. z naszej agencji, chętnie pomożemy z oceną potencjalnych kont, wyborem właściwego influencera oraz w zaplanowaniu i koordynacji kampanii reklamowej.
2. Zwróć uwagę, do jakiej grupy odbiorców dociera influencer
Przygotowując strategię do kampanii, musisz znać jej docelową grupę odbiorców. Jeżeli np. chcesz reklamować suplementy dla seniorów, wybierz twórcę, który dociera do osób w odpowiednim przedziale wiekowym. Szanse na dobrą kampanię w przypadku takiego produktu zostaną zmarnowane, jeśli podejmiesz współpracę z influencerem, którego content skierowany jest do nastoletnich odbiorców.
3. Nie zapomnij o budżecie
Szacując swój budżet, musisz wiedzieć, że cena współpracy będzie się zmieniać w zależności od cennika influencera. Zazwyczaj wraz z „wielkością” twórcy zwiększają się koszty, jednak tak naprawdę jest to kwestia indywidualna. Widełki są różne, dlatego warto wziąć to pod uwagę. Jeżeli chcesz mieć pewność, że dobrze zainwestujesz swój budżet, poproś influencera o statystyki. To najlepsze źródło, które potwierdzi liczbę wyświetleń i zasięg generowany przez twórcę. Bądź otwarty na zakres działań oraz propozycje formatu lokowania produktu. Pamiętaj, że influencer bardzo dobrze zna swoich odbiorców i wie jakie treści cieszą się największym powodzeniem.
4. Skup się na Brand Safety
Dbanie o bezpieczeństwo marki pomaga uniknąć strat wizerunkowych i materialnych. Właśnie dlatego tak ważne jest nadzorowanie wszelkich kampanii, reklam oraz śledzenie newsów z branży. W kontekście wydarzeń, które obecnie mają miejsce w środowisku polskich influencerów, warto natychmiast reagować na wszelkie oszustwa, niepokojące sygnały czy konfliktowe środowiska, które mogą powodować złe skojarzenia z marką.
Tych kilka kroków z pewnością pomoże Ci w wyborze influencera oraz sprawi, że unikniesz niechcianych błędów już na etapie planowania współpracy. Jeżeli chcesz wzbogacić swoją wiedzę o porady i wskazówki eksperta, 21 listopada 2023 r. dołącz do naszego darmowego webinaru „15 błędów w pracy z influencerami, których musisz unikać”. Możesz również skorzystać z indywidualnego szkolenia z zakresu influencer marketingu. Skontaktuj się z nami pod adresem: kontakt@skillersacademy.pl i uzyskaj ofertę dopasowaną do Twoich potrzeb. Do usłyszenia!
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2022, Personal PR Sp. z o.o.
design: Hajduk Studio