STREFA WIEDZY
Autor: Julia Nerek
30 stycznia 2023
Udostępnij:
O jego nagraniu marzy niemal każdy twórca na TikToku. Jest trudny do zrealizowania, ale nie niemożliwy. Gdy już nadejdzie, rozpoczyna lawinę pozytywnych efektów. VIRAL. Film, który w bardzo krótkim czasie dociera do szerokiego grona odbiorców i zyskuje imponujące wyniki. Być może teraz jest jeszcze poza Twoim zasięgiem, ale z poniższymi wskazówkami, będziesz o krok bliżej stworzenia tego „wirusowego” materiału.
1. Szybkość działania
Warto na bieżąco obserwować główną stronę TikToka (zakładkę “Dla Ciebie”), aby zaznajomić się z powtarzającymi się tam, popularnymi treściami – tzw. trendami. W aplikacji pojawiają się błyskawicznie i równie nagle znikają. Na niekorzyść wpływa również ich krótki termin ważności – trwając niekiedy tylko do trzech dni. Skutkiem tego jest niewiele czasu na działanie, jednak z odpowiednim obeznaniem w topowych motywach, szybciej je zaadaptujesz i dostosujesz pod swój content. Sprawdzi się tutaj zasada “kto pierwszy – ten lepszy”. Pomysł, który został już wielokrotnie wykorzystany, a co najgorsze – po czasie – nie będzie atrakcyjny dla widzów. Dlatego wprawne przyswojenie aktualnych nowinek na platformie, pozwoli nie tylko na znaczącą przewagę nad konkurencją, ale posłuży jako baza do wykonania dalszych kroków.
2. Odpowiednie dopasowanie
Aby stworzyć viral, należy pokazać użytkownikom, że odpowiednio wyczuliśmy dany temat i w nietuzinkowy sposób wprowadziliśmy na profil. Nie zawsze jednak jest taka możliwość, więc jeśli nie widzisz żadnego powiązania między Twoją marką a trendem, to lepiej pozostawić twórczy wysiłek na później. Kreacje nieprzemyślane, w których unaocznia się zgrzyt między treścią a formą, z góry są skazane na poraż…ająco niskie zasięgi, a nawet krytykę.
3. Całościowe spojrzenie
Warto patrzeć na trendy w sposób kompleksowy. Nie tylko zainspirować się samym konceptem materiału, ale również zastosowaną muzyką, czy przedstawionymi gestami, które właśnie jako całość tworzą coś efektownego w odbiorze. Jeżeli wiesz już, jak w trafny sposób wykorzystać np. ścieżkę dźwiękową w swoim TikToku, to upewnij się, czy nie musisz dodać do tego jeszcze jakiegoś elementu, ściśle z nią współgrającego. Np. w popularnym kilka miesięcy temu trendzie z kapibarami, oprócz dodania grafik przedstawiających te zwierzęta, równie istotne było dopełnienie filmu konkretnymi efektami głosowymi. Dopiero takie połączenie oddawało humorystyczny ton materiału. Sprawdź, jak zrobiliśmy to na profilu jednego z naszych klientów, osiągając ponad pół miliona wyświetleń i tym samym stając się viralem: https://www.tiktok.com/@gdansk_official/video/7115060366823984390
4. Wcielenie się w odbiorcę
Przed procesem tworzenia, jeszcze na etapie planowania nagrywania, warto na moment wcielić się w odbiorcę i zastanowić, czy właśnie przy tym materiale Twój palec powędrowałby w kierunku ikonki „udostępnij”. To działanie ma największy wpływ na statystyki i jest głównym determinantem stworzenia się viralu. Podanie tiktoka do następnej osoby wiąże się z wielołańcuchową reakcją – obejrzy go kolejna osoba, wyświetlenia wzrosną, a w najlepszym wypadku zostanie przesłany dalej, do następnych odbiorców. Warto szczególnie zadbać o to, aby widz mógł utożsamić się z przekazywaną treścią. Jeśli będzie odzwierciedlać jego zachowania lub sytuacje z życia codziennego, chętniej wejdzie w interakcje z filmem, podając go do znajomych z komunikatem: “mam tak/u mnie to samo/znam to”.
5. Oprawa
Finalną wersję tiktoka możesz dodatkowo obudować w szczegóły, które pozwolą na zwiększenie jego potencjału. Dobre, chwytliwe copy z zaczepnym pytaniem lub żartem do użytkowników ma szansę spotęgować przekaz materiału i wpłynąć pozytywnie na jego odbiór. Podobnie z zastosowanymi hashtagami, po których widz łatwo znajdzie interesujący go temat oraz z zadbaniem o okładkę, jasno komunikującą, czego może się spodziewać akurat po tym filmie.
Viral nie jest czymś niedostępnym dla małych marek czy niewielkich biznesów, próbujących swoich sił na TikToku. Owszem, trudności w jego uzyskaniu jest więcej niż w przypadku kolosalnych kont ze zgromadzoną już liczną społecznością, jednak wdrażając powyższe sposoby i techniki, łatwiej złapiesz akurat ten pożądany rodzaj internetowego wirusa.
A jeśli chcesz poznać inne tajniki uzyskania “wirusowego” materiału na swoim TikToku, zapisz się na nasze szkolenie lub w całości oddaj ten proces w nasze eksperckie ręce, wysyłając maila na: office@personal-pr.pl.
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2022, Personal PR Sp. z o.o.
design: Hajduk Studio