STREFA WIEDZY

Czy leci z nami grafik? Kilka porad dotyczących zamawiania grafiki dla Twojej marki

Autor: Tomasz Albecki

28 grudnia 2021

Udostępnij:

Najważniejsza część procesu projektowania zamówionej grafiki zaczyna się na długo przed uruchomieniem programów graficznych, a mianowicie w momencie sporządzania i wypełniania briefu.

Rozpoczęcie projektowania grafiki bez dobrego zrozumienia potrzeb zamawiającego, określenia, jaki komunikat ma przekazać dany projekt, do kogo i jakimi kanałami ma trafić, jest jak rozpędzanie się na autostradzie z zamkniętymi oczami. Niby się da, ale po co?

Dlaczego potrzebujesz briefu? Jak brief może ułatwić współpracę z grafikiem?

Brief to inaczej notatka dotycząca zlecenia, jakie zamierzasz powierzyć danemu specjaliście od grafiki. Dla wykonawcy zamawianego projektu jest rodzajem drogowskazu, dzięki któremu będzie mógł zorientować się w Twoich oczekiwaniach i głównych założeniach grafiki. Brief powinien zawierać wszystkie najważniejsze informacje odnośnie projektu. Zwróć szczególną uwagę na to, by swoje potrzeby wyrazić w sposób jasny, zorganizowany i usystematyzowany. W briefie spróbuj odpowiedzieć na pytania, które są dla Ciebie ważne:

  • Jakiego rodzaju grafiki potrzebujesz?
  • Co i dlaczego ma ona wyrażać?
  • Do jakiej grupy odbiorców ma być skierowany projekt graficzny? (Czy istotny jest ich wiek lub zainteresowania?)
  • Jakie kolory powinny zostać użyte w projekcie? (Być może kolorystyka projektu powinna być spójna z logo marki lub innymi, istniejącymi już grafikami związanymi z tą marką)
  • Czy istnieją jakieś elementy, które uznajesz za niezbędne w grafice projektowanej dla Twojej marki? A może jakieś symbole nie powinny się na niej znaleźć?
  • Czym charakteryzuje się Twoja marka, z jakimi wartościami powinna się kojarzyć?
  • Jakie przesłanie ma nieść zamawiana przez Ciebie praca grafika?
  • W jakich kanałach zostanie ona użyta?

Grafikowi powinno być łatwo podążać za tym, co napisałeś i zrozumieć Twój punkt widzenia. Weź pod uwagę, że gdyby on sam miał prowadzić taki research, praca trwałaby o wiele dłużej, a efekt mógłby być niespójny z Twoimi oczekiwaniami.

Jaki powinien być brief idealny?

Brief idealny nie istnieje? Nie, to nieprawda. Można stworzyć taki dokument dla grafika. Warto go potraktować jako projekt sugestii, które dotyczą:

  • rodzaju grafiki,
  • celu jej tworzenia,
  • kolorystyki,
  • elementów obowiązkowych,
  • emocji, które ma budzić w odbiorcy projekt.

Na początku warto opisać sam projekt. Spróbuj streścić go w kilku zdaniach. Czym jest zamawiana grafika i dlaczego potrzebujesz akurat jej. W tym miejscu możesz zawrzeć również cel grafiki. Co ma ona wnieść do wizerunku Twojej marki? Może chcesz zwiększyć grono odbiorców? Pragniesz wprowadzić nowe skojarzenia z Twoją marką? A może myślisz o odświeżeniu wizerunku Twojej marki, by dopasować go do obowiązujących trendów? Zwróć szczególną uwagę na opis grupy odbiorców, do których chcesz dotrzeć. Inaczej będzie wyglądać grafika, która ma trafić z przesłaniem do nastolatków. Inaczej będzie wyglądać projekt przeznaczony dla seniorów. Dzięki takim wskazówkom grafikowi będzie zdecydowanie łatwiej projektować niż błądzić po omacku, nie trafiając z kolejnymi projektami w Twoje oczekiwania.

W tym wszystkim weź pod uwagę wizerunek konkurencyjnych marek. Sprawdź, jakich grafik używają inni. Co jest w nich przyciągającego i zwracającego uwagę? Rozważ, jaki cel przyświeca konkurencji używającej właśnie takich, a nie innych kolorów? Być może znajdziesz w ich projektach trendy, za którymi warto podążać, tworząc grafiki dla Twojej marki? Wszystko to skrupulatnie spisz w briefie.

Uwzględnij także koszty współpracy z grafikiem. Warto rozważyć, ile pieniędzy zamierzasz przeznaczyć na projekt graficzny. Mądra agencja PR weźmie pod uwagę także te sugestie, proponując rozwiązania adekwatne do Twojego budżetu.

Nie zapomnij o ustaleniu, w jaki sposób będziesz kontaktować się z grafikiem. Czy będziesz to Ty jako przedstawiciel marki, a może członek zespołu PR albo wynajęta agencja PR-owa? Ustal, w jaki sposób przebiegać będzie komunikacja – poprzez: e-mail, Slacka, spotkania online, a może kontakt telefoniczny?

Szanuj czas swój i grafika!

Ważne jest, abyś miał świadomość, że projekty nie powstają w ciągu kilku godzin, dlatego warto wspólnie z grafikiem ustalić, jaki jest czas wykonania danej usługi. Terminy warto ustalać, bo na tym polega partnerstwo. Pozwalają uporządkować harmonogramy i szanować pracę wykonywaną przez każdą ze stron. Ustalanie terminów, których nie da się dotrzymać, wcale nie jest pomocne!

W tym wszystkim warto zaufać… grafikowi. Ostatecznie to on jest tym, który wie najlepiej, co wygląda dobrze i spójnie, więc tak długo, jak ufasz jego osądowi, nie powinno być większych problemów!

Weź powyższe pod uwagę, zanim zamówisz projekt. Rozważ współpracę bezpośrednio z grafikiem lub z agencją PR-ową, która pomoże Ci ten proces współpracy zorganizować i będzie czuwać nad terminowym wykonaniem pracy zgodnej z Twoimi oczekiwaniami. Zapisz się też na nasze szkolenie, dzięki któremu poznasz niezbędne zagadnienia zarówno do współpracy z grafikiem, jak i do samodzielnego wykonywania podstawowych grafik na potrzeby internetu (w tym social mediów), jak i druku. 

 

Podobne artykuły