STREFA WIEDZY
Autor: Julia Gościńska
21 września 2022
Udostępnij:
Podcasty coraz częściej są planowane w strategiach komunikacyjnych marek. Ich obecność w komunikacji pozwala na zdobycie nowych odbiorców czy zbudowanie eksperckiego wizerunku. Jednak nagranie dobrej audycji wymaga odpowiedniego przygotowania. Jakie zatem podjąć kroki podczas produkcji podcastu?
Krok pierwszy – strategia
Podcast to jedno z popularniejszych mediów w ostatnim czasie. Z biegiem lat na rynku pojawiło się wiele audycji tematycznych dotyczących konkretnej branży – rozpoczynając od marketingu, kończąc na technologii czy nauce. Dlatego podczas tworzenia autorskiego podcastu należy opracować strategię działania. Na początek dobrą metodą będzie zawężenie pola tematycznego. Należy przyjrzeć się, o czym w swoich podcastach mówią inni eksperci z branży. Trzeba sprawdzić, czy wybrany temat pozwala się rozwinąć i wyróżnić na tle istniejących już audycji. Dobrze, jeśli twórca będzie tworzył treści, których sam chciałby słuchać.
Krok drugi – nazwa i opis
Po wybraniu kluczowych zagadnień, kolejnym krokiem będzie stworzenie nazwy i opisu podcastu. Prawdopodobnie będą to jedne z pierwszych elementów, na które zwróci uwagę potencjalny słuchacz. Dlatego przy wyborze nazwy należy zadbać, by była kreatywna, zapadająca w pamięć i jasno przekazywała sens działalności. Zasady te sprawdzą się także podczas tworzenia opisu. Dodatkowo należy zwrócić uwagę czy opis odpowiada na pytania: kto będzie mówił, o czym, dlaczego i do kogo.
Wybierając treści do swoich odcinków, trzeba wziąć pod uwagę przygotowanie merytoryczne. W badaniu „WPROST” i Studia „Plac” przeprowadzonym w maju 2022 roku prawie połowa ankietowanych wskazała, że przy wyborze podcastu decydującą kwestią jest jego poziom merytoryczny. [i]
Ustalony został temat podcastu, twórca wie czym zainteresować odbiorców, a przed nim wybór formuły nagrania. Do wyboru są dwie możliwości: podcast solo bądź w duecie.
Krok trzeci – formuła
Zdecydowanie bardziej dynamicznym formatem będzie rozmowa, dlatego jeśli twórca ma taką możliwość może zaprosić do udziału w audycji gości. W podcaście firmowym może to być zarówno osoba z branży, jak i też pracownik firmy czy klient. Natomiast monolog szczególnie dla początkującego twórcy może okazać się trudniejszym wyborem. Zdecydowanie ciężej jest zainteresować i utrzymać uwagę słuchaczy tylko jednej osobie.
Wybór formuły podcastu determinują cechy wrodzone prowadzącego takie jak głos czy charyzma. Nie każdy ma przecież głos radiowca. Jednak by stworzyć udany podcast, nie trzeba być urodzonym mówcą. Są cechy, nad którymi można popracować jak na przykład dykcja.
Krok czwarty – planowanie odcinka
Jeśli najważniejsze decyzje strategiczne już zapadły, a temat audycji został wybrany, przyszedł czas na zaplanowanie odcinków. Na początek trudnym zadaniem dla twórcy może być sprawdzenie, czy wybrane zagadnienie można rozwinąć w kilku odcinkach. Kolejną dobrą praktyką jest przygotowanie planu epizodu, który powinien składać się ze wstępu, rozwinięcia, zakończenia i charakterystycznych dla podcastu elementów jak jingle.
Mówi się, że dobry podcast, to taki który wyczerpuje temat. Jednak nie oznacza to, że odcinek powinien być bardzo długi. Należy wziąć pod uwagę fakt, jak długich podcastów najchętniej słuchają odbiorcy. Badanie przeprowadzone w 2019 roku przez Tande Media wskazuje, że 68% słuchaczy preferuje odcinki o długości 10-30 minut.[ii] Dlatego jeszcze przed docelowym nagraniem dobrą praktyką jest przygotowanie scenariusza nagrania – należy sprawdzić, czy twórca zmieści się w czasie i wyczerpie temat. Jednak powinien on być tylko ramowym planem lub konspektem rozmowy, a nie całym tekstem czytanym z kartki.
Krok piąty – publikacja
Kiedy przychodzi moment publikacji materiału, trzeba pamięć o systematyczności. Regularne premiery (np. w konkretny dzień, raz w tygodniu) odcinków wzmacniają zainteresowanie słuchaczy i wpływają na ich zaangażowanie.
By zwiększyć zasięg podcastu – w dobrym rozwiązaniem jest publikacja epizodów na kilku dostępnych platformach streamingowych. Najpopularniejsze z nich to Spotify, Apple Podcast czy YouTube. Jeśli twórca chce osiągnąć satysfakcjonujące zasięgi, publikacja odcinka powinna być sprzężona z innymi działaniami komunikacyjnymi. Pozwoli to na dotarcie do różnych grup, różnymi kanałami. W praktyce sprawdzi się promocja w mediach społecznościowych zarówno na profilach osobistych, jak i profilach marki.
Teraz nie pozostaje nic innego jak zacząć działać! Jeśli chcesz jeszcze bardziej zagłębić się w temat podcastów, zapraszamy Cię na szkolenie Skillers Academy!
[i] https://embed.wprost.pl/_f//elements/2022-07/eWprostPODKASTY.pdf
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2022, Personal PR Sp. z o.o.
design: Hajduk Studio